Dacă angajatorul nu ți-a plătit contribuția la asigurările de sănătate și ai nevoie să mergi la medic, cu excepția urgențelor și a altor câteva situații, va trebui să achiți analizele sau intervențiile din propriul buzunar.
În cazul în care ai îndoieli și vrei să fii sigur că figurezi în sistemul de sănătate ca asigurat, poți verifica acest lucru foarte ușor, pe Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate.
În baza contractului individual de muncă, angajații sunt asigurați automat în sistemul public de sănătate, fiind plătitori de taxe și contribuții sociale la buget. Angajatorii sunt cei care au obligația de a calcula, reține, declara și vira în fiecare lună sumele corespunzătoare contribuției asigurărilor de sănătate.
Astfel, angajații pot beneficia de pachetul de bază de servicii medicale de stat.
Cu toate acestea, pot fi și situații în care angajatorii să nu achite contribuțiile, fără ca salariaților să li se aducă la cunoștință acest lucru.
Iată 10 pași ca să afli dacă ești înregistrat în sistemul de asigurări sociale de sănătate:
INTRĂ ÎN GALERIA FOTO, UNDE VEI GĂSI MAI MULTE DETALII
Prin urmare, atunci când angajații au nevoie să meargă la medic constată că trebuie să își plătească singuri analizele, consultațiile și chiar intervențiile chirurgicale.
Aceste situații deopotrivă neplăcute și dificile pot fi, însă, evitate dacă faceți niște verificări minime.
Orice persoană fizică angajată cu contract individual de muncă poate afla dacă figurează sau nu în sistemul de sănătate ca asigurat accesând Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate.
Procedura este una simplă, iar informațiile solicitate se primesc pe loc.
Odată cu verificarea calității de asigurat, veți primi automat și detalii despre data la care v-ați înscris la medicul de familie și despre valabilitatea cardului de sănătate.
Aici poți accesa Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate.
În cazul pensionarilor, a persoanelor care beneficiază de ajutor de șomaj sau alocație de sprijin, contribuția pentru asigurările sociale de sănătate se reține odată cu plata drepturilor bănești de către cei care efectuează plata.
În situația în care ai rămas fără serviciu și nu ai reușit să te reangajezi, trebuie să știi că asigurarea mai este valabilă 3 luni de la data încetării contractului individual de muncă.
Persoanele neasigurate beneficiază de servicii cuprinse într-un pachet minimal de servicii medicale.
Este vorba în special despre tratarea urgențelor medico-chirurgicale şi a bolilor cu potențial endemo-epidemic, monitorizarea evoluției sarcinii şi a lăuzei, servicii de planificare familială, servicii de prevenție.
CITEȘTE ȘI:
10 pași ca să îți poți verifica vechimea în muncă
10 pași ca să-ți preschimbi permisul auto dacă a expirat
10 pași ca să eviți conservele de pește contaminat